Sponsore Ads

  

POKOK MATOA (cristal) RM 25 sepokok BUAH TIGA RASA DALAM 1





POKOK MATOA
RM 25 sepokok di Ammar Zahraa Nursery

(pokok akan mengeluarkan buah dalam masa 2 hingga 3 tahun.)
Buah Nadir asli dari Hutan Papua Mempunyai 3 rasa dalam 1(Durian+Laici+Rambutan)
Bentuk buah seakan-akan buah ambra. Isinya seakan buah lychi dan bijinya seakan2 biji buah durian...
Rasanya yang sangat sedap(BUAH TIGA RASA DALAM 1)
INFO MATOA
Matoa (pomotio pinnata) adalah tanaman buah asli khas Papua, Matoa berasal dari keluarga (family) rambutan (Sapindaceae). Matoa sebenarnya tumbuh liar di hutan-hutan Papua, sejenis tumbuhan pohon besar, tinggi pohon rata-rata 16 meter dengan diameter rata-rata maksimum 90 cm. Matoa berbuah sekali dalam setahun, berbunga pada bulan July hingga Oktober. Matoa merupakan buah bermusim yang berbuah pada bulan September-Nopember.
Distribusinya di Papua terdapat di seluruh wilayah dataran rendah hingga ketinggian ± 1200 m dpl. Tumbuh baik pada daerah yang kondisi tanahnya kering (tidak tergenang) dengan lapisan tanah yang tebal. Iklim yang sesuai untuk pertumbuhan yang baik adalah iklim dengan curah hujan tinggi (>1200 mm/tahun). Matoa terdapat juga di beberapa daerah di Maluku, Sulawesi, dan Papua New Guenea serta di daerah tropis Australia. Kini buah matoa juga terdapat di pulau Jawa dan kepulauan Riau (introduksi).
Di Papua terdapat 2 jenis matoa, yaitu matoa kelapa dan matoa papeda. Matoa Kelapa tekstur isi buahnya agak kenyal seperti rambutan aceh, diameter buah 2,2-2,8 cm dan diameter biji 1,25-1,40 cm. Sedangkan Matoa Papeda tekstur isi buahnya agak lembek dan lengket dengan diamater buah 1,4-2














0 comments:

Ammar Zahraa Nursery

Ammar Zahraa Nursery

About

Ammar Zahraa Nursery Telah dibuka dengan rasmi pada 01 Mei 2013, di gurun kedah, Bermula Mei 2016 Ammar Zahraa Nursery telah berpindah premis di Batu 23 Jalan Yan Kechil, yan Kedah.... berdekatan dengan Restoren Bersila Gulai Itik dan terletak 500 meter daripada Sekolah Berasarama Penuh Agama Yan..(jika dari arah Guar Chempedak) Nursery ini menawarkan pelbagai species pokok hiasan, pokok bunga dan pokok buahan ....sedia dikunjungi oleh pelanggan yang berminat.